Kasa fiskalna marki Elzab
17 lip
11:50

3 istotne kwestie na temat książki serwisowej

Dołączana do każdej, zakupionej kasy bądź drukarki fiskalnej. Wydaje się niepozorna, a ma bardzo duże znaczenie z punktu widzenia prawa. Co więcej, przepisy mówią nawet, jak podatnik powinien się z nią obchodzić. Jednym słowem chodzi o książkę serwisową – szczególny dokument, który doskonale zna każdy przedsiębiorca prowadzący ewidencję obrotu za pomocą urządzenia rejestrującego. A ci, którzy dopiero zaczynają przygodę z tego typu technologiami, powinni jak najszybciej się z nim zapoznać.

Książka serwisowa? A co to takiego?

„Paszport urządzenia fiskalnego” – tak często nazywana jest książka serwisowa. Dlaczego? Po pierwsze, dołączana jest do każdej kasy i drukarki rejestrującej, którą zakupuje przedsiębiorca. Po drugie, zawiera o takiej technologii wszelkie najważniejsze wiadomości – m.in. nazwę i model urządzenia, jego numer fabryczny i unikatowy, informacje o producencie czy firmie, która wykonała fiskalizację. Ponadto, znajdziemy w niej dane serwisanta głównego i rezerwowego. Po trzecie, w dokumencie tym możemy „śledzić” historię konkretnej kasy lub drukarki. Tam bowiem muszą się znajdować adnotacje o wszelkich interwencjach serwisowych – przeglądach technicznych, konserwacjach, naprawach itp.

A dlaczego książka serwisowa jest taka ważna?

To proste – uzupełnia ona szerszą dokumentację, potwierdzającą to, że prawidłowo rejestrujemy obrót i odprowadzamy należne podatki. Sama książka serwisowa poświadcza też, że urządzenie fiskalne działa bez zarzutu. Zatem dokument ten ma wymiar prawny. Dlatego przepisy regulują nawet sposób obchodzenia się z książką serwisową. Przykładowo, musi ona być przechowywana w miejscu instalacji i pracy kasy lub drukarki rejestrującej, do której jest przypisana. Mamy obowiązek okazać ją uprawnionym serwisantom lub przedstawicielom Urzędu Skarbowego podczas wizyty, jeśli o to poproszą. Natomiast brak książki serwisowej oznacza złamanie przepisów, prowadzące czasem do nieprzyjemnych konsekwencji (jak np. odmowa ze strony serwisu co do dalszej opieki nad urządzeniem czy konieczność zwrotu ulgi, otrzymanej za zakup danej technologii).

Co zrobić, jeśli stracę książkę serwisową?

Jak wynika z powyższych słów – jeśli nie chcemy mieć kłopotów, nie możemy tego tak po prostu zostawić. Ale fakt, książka serwisowa to przedmiot jakich wiele, czyli może w pewnych okolicznościach zostać zgubiona bądź nawet zniszczona. Czy jest wyjście z takich sytuacji? Owszem – musimy najpierw jak najszybciej zgłosić ten fakt właściwemu Urzędowi Skarbowemu, a następnie złożyć pisemną prośbę o wystawienie duplikatu książki serwisowej. Oczywiście, zdecydowanie prostsze i chroniące przed niepotrzebnymi formalnościami czy nerwami, jest po prostu dołożenie niewielkich starań, aby opisywany dokument był właściwie i bezpiecznie przechowywany.

« »
1 Comments

    sylwek

    24 lipca, 2018 at 11:50 am

    ktoś już próbował „odzyskiwać” książkę serwisową? 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podaj właściwe rozwiązanie *