Połączenie kasy fiskalnej i terminala płatniczego, nazywane najczęściej kasoterminalem, już od kilku lat jest dostępne na polskim rynku technologii sprzedaży. Początkowo modele tego typu reprezentowały szeroką grupę urządzeń rejestrujących z elektroniczną kopią paragonów. Teraz jednak na rynku są również dostępne kasoterminale online (zapewniające współpracę z Centralnym Repozytorium Kas). Co jeszcze warto wiedzieć o takim urządzeniu, zanim zdecydujemy się na jego wdrożenie w firmie?
Warto zacząć od zagadnienia, o którym wspomnieliśmy już pokrótce we wstępie. Wybór pomiędzy kasoterminalem online i offline jest bowiem kluczowy z punktu widzenia przedsiębiorcy. W szczególności będzie to istotne dla podatników, którzy są zobligowani do stosowania urządzeń łączących się z Centralnym Repozytorium Kas (lub w przyszłości zostaną objęci takim obowiązkiem). Pisząc wprost, taka grupa przedsiębiorców powinna już całkowicie odpuścić sobie kasoterminale offline, czyli modele z elektroniczną kopią paragonów. Ich funkcjonalność nie obejmuje bowiem przekazywania wymaganych danych do CRK. Jeżeli jednak podatnik nie musi korzystać z takiej technologii sprzedaży, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamiast kasoterminala online wybrać model offline. O ile, rzecz jasna, dany model będzie spełniał wszystkie oczekiwania firmy.
Kasoterminale są kojarzone przez większość osób jako połączenie kasy fiskalnej oraz terminala płatniczego. I wcale nie chcemy Was przekonywać, że jest inaczej, bo to po prostu prawda 😉 Warto jednak pamiętać, że w ramach takiego rozwiązania technologicznego zyskujemy coś jeszcze. Mianowicie, chodzi nam o aplikacje sprzedażowe, które są instalowane na kasoterminalach – zarówno na modelach online, jak i offline. Wspomniane oprogramowanie umożliwia nie tylko zarządzanie handlem i rejestrowanie obrotu, ale także akceptowanie płatności elektronicznych. Co więcej, kasoterminale dostępne na polskim rynku są urządzeniami wyposażonymi w ekrany dotykowe. Obsługa ich funkcjonalności przypomina więc korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonach czy tabletach.
Kasoterminale oferowane na polskim rynku, w odróżnieniu od większości zwykłych terminali płatniczych, możemy kupić na własność. Nie oznacza to jednak, że w przypadku takiej technologii sprzedaży nie ma mowy o późniejszych opłatach abonamentowych. I z pewnością warto o tym pamiętać przy wdrażaniu kasoterminala w firmie. Co więcej, wybrany plan taryfowy (abonament) może przekładać się na dostępną funkcjonalność (tak jest z urządzeniami marki iPOS).
Osobną kwestią jest również wdrożenie kasoterminala online. Model tego typu musi później przekazywać dane do Centralnego Repozytorium Kas, a odbywa się to za pośrednictwem łącza internetowego. Przy wyborze kasoterminala online trzeba więc pamiętać o tym, aby był on dostosowany do infrastruktury sieciowej w przedsiębiorstwie. Natomiast w przypadku urządzenia offline (z elektroniczną kopią paragonów) nie ma takiej konieczności.
Janusz
11 lutego, 2021 at 8:47 am
Muszę przyznać, że wcześniej, przy pierwszych zapowiedziach, jakoś nie interesowałem się kasoterminalami. A teraz może i ciut żałuję, bo te technologie wydają się naprawdę ciekawe i ciekawie rozwijane. No nic, może w przyszłości coś podobnego się wdroży 😉